henri snel-bildung academie_0484henri snel-bildung academie_0492henri snel-bildung academie_0487henri snel-bildung academie_0529henri snel-bildung academie_0537henri snel-bildung academie_0562henri snel-bildung academie_0608henri snel-bildung academie_0632henri snel-bildung academie_0663henri snel-bildung academie_0686henri snel-bildung academie_0689

Wat is kunst? Wat is kunst voor jou? Kan kunst ons op de een of andere manier verrijken, helpen of een spiegel voorhouden?

Deze module biedt de mogelijkheid om de wereld van theater, muziek, beeldende of toegepaste kunst te verkennen door middel van analyses, ervaringen en experimenten. Dat gebeurt in colleges over kunstgeschiedenis en kunstfilosofie, maar ook door je te verdiepen in een specifieke kunstenaar, door het evaluatieproces in galerieën bij te wonen en door kijkopdrachten uit te voeren waarin de student kunst inzet voor zijn eigen ontwikkeling en creativiteit.
Studenten verzamelen hun bevindingen op een kunstzinnige wijze en worden zo in staat gesteld om te bepalen welke waarde en functie kunst heeft, voor henzelf en voor de wereld.
Betrokken meesters zijn onder andere Adriana González Hulshof MA, dr. Jeroen Lutters, Henri Snel MArch, Yuri Veerman, Frances Sanders, Aaltje van Zweden MA en prof. dr. Erik Scherder.

Mijn invulling als leermeester voor de module Kunst ging over de rol van de doelgroep dementie: ‘hoe kun je deze specifieke doelgroep beter leren kennen om vandaar beter te kunnen anticiperen op de vragen die zij hebben en daarmee ook betere beslissingen te kunnen nemen. Wij zijn een week lang met de doelgroep van ‘dementie’ bezig geweest. Op verschillende plekken en met verschillende activiteiten ervaren en ontdekken wat het is om “je een beetje dementerend te voelen”.

Dag 1
We brachten een bezoek aan het Odensehuis in Amsterdam-zuid. Een dagopvang voor mensen met een beginnende vorm van dementie. De basis van de dagbesteding van de activiteiten in het Odensehuis is kunst, in de ruimste zin van het woord. Na een korte lunch zijn we met de participanten van het Odensehuis en de studenten van Bildung Academie naar ‘Vergeten Stedelijk” gegaan in het Stedelijk Museum in Amsterdam, een interactieve rondleiding op zaal voor mensen met Alzheimer en hun mantelzorgers. Samen bekijk je, in een ontspannen en positieve sfeer, kunstwerken in de collectieopstelling. Je gaat erover met elkaar in gesprek en laat je inspireren door creatieve opdrachten.

Dag 2
Oriëntatie of het gebrek aan oriëntatie d.m.v. beweging en dans onder leiding van Lotte van Gelder en Henri Snel

Dag 3
Lezing van Henri Snel over Alzheimer en Architectuur. Hoe men d.m.v. interventies in de ruimte de kwaliteit van leven voor mensen met dementie kunt verbeteren. Daarna zijn we op zoek gegaan naar het gevoel om je oud en minder vitaal te voelen d.m.v. een ‘disability walk’. Een wandeling door de stad met fysieke handicaps. Samen boodschappen doen en koken met diezelfde fysieke handicaps.

Dag 4
Schilder je ‘demente ruimte’. hoe voelt het om ‘lost’ te zijn in ‘space’. Hoe kun je het gevoel van dementie omzetten in een schilderij.

Dag 5
Rondleiding door het Papageno Huis in Laren, een centrum voor jonge mensen met Autisme en een lezing van Erik Scherder over neuro-psychologie en kunst.

Back